top of page

Acerca de

Billet-euro-630x405-C-Thinkstock.jpg

digitalizare imm

Data lansare : 15 februarie 2023
​
 
Valoarea minimă și maximă a ajutorului de stat​
  • Microîntreprinderi (< 10 angajaÈ›i / < 2 mil € cifră afaceri) 20.000 € – 30.000 €  

  • Întreprinderi mici (< 50 angajaÈ›i / < 10 mil € cifră afaceri) 20.000 € – 50.000 €  

  • Întreprinderi mijlocii (< 250 angajaÈ›i / < 50 mil € cifră afaceri) 20.000 € – 100.000 €  

​

Valoarea asistentei financiare nerambursabile reprezintă 90% din totalul cheltuielilor eligibile pentru toate tipurile de beneficiari. Restul de 10% reprezintă cofinanțare ce trebuie asigurată din surse proprii, de către beneficiari.

​

Condiții de eligibilitate

Microîntreprinderile È™i firmele mici È™i mijlocii (IMM) beneficiare ale granturilor de digitalizare trebuie să îndeplinească o serie de condiÈ›ii de eliguibilitate, printre care:

  • să fie înfiinÈ›ate în baza Legii nr. 31/1990 privind societățile, Legii nr. 1/2005 privind organizarea È™i funcÈ›ionarea cooperaÈ›iei, respectiv a OUG nr. 6/2011 pentru stimularea înfiinţării ÅŸi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanÅ£i în afaceri, aprobată prin Legea nr. 301/2011, È™i să aibă sediul social în România.

  • calitatea de IMM trebuie să existe atât la data depunerii aplicaÈ›iei de proiect, cât È™i la data semnării contractului de finanÈ›are;

  • sunt înfiinÈ›ate cel târziu la data de 31.12.2021.

  • nu au avut activitatea întreruptă/suspendată în anul 2022;

  • au înregistrat profit din exploatare în anul 2022;

  • nu desfășoară activități cu produse cu caracter erotic sau obscen, activități din domeniul jocurilor de noroc, precum È™i cele care contravin ordinii publice È™i/sau prevederilor legale în vigoare;

  • nu deÈ›in pagini web care conÈ›in acte sau materiale cu caracter obscen, definite conform Legii 196/2003, republicată cu modificările È™i completările ulterioare;

  • nu intră în categoria de "întreprinderi aflate în dificultate", aÈ™a cum acestea sunt definite în ghidul solicitantului;

  • nu se află în stare de faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare sau suspendare temporară a activității sau nu se află în situaÈ›ii similare în urma unei proceduri de aceeaÈ™i natură prevăzute de legislaÈ›ia sau de reglementările naÈ›ionale;

  • nu fac obiectul unui ordin de recuperare, în urma unei decizii privind declararea unui ajutor de stat ca fiind ilegal È™i/sau incompatibil cu piaÈ›a comună.

  • nu au legătură cu industria de tutun (producÈ›ie, distribuÈ›ie, prelucrare È™i comerÈ›);

  • nu prevăd clonarea în scopuri reproductive; nu desfășoară activități destinate modificării patrimoniului genetic al fiinÈ›ei umane care ar putea face astfel de schimbări ereditare, activități de creare a embrionilor umani exclusiv în scopul cercetării sau în scopul obÈ›inerii de celule stem, inclusiv de către mijloace de transfer nuclear de celule somatice;

  • nu desfășoară activități de jocuri de noroc (producÈ›ie, construcÈ›ie, distribuÈ›ie, prelucrare, comerÈ› sau software conex);

  • nu desfășoară comerÈ› sexual;

  • nu implică animale vii în scopuri experimentale È™i È™tiinÈ›ifice în măsura în care respectarea „ConvenÈ›iei Consiliului Europei pentru protecÈ›ia animalelor vertebrate utilizat în scopuri experimentale È™i în alte scopuri È™tiinÈ›ifice ”nu poate fi garantată;

  • nu desfășoară activități de dezvoltare imobiliară sau financiare, cum ar fi achiziÈ›ionarea sau tranzacÈ›ionarea cu instrumente financiare.

  • nu desfășoare activități legate de exploatare/extracÈ›ie, prelucrare, distribuÈ›ie, depozitare sau arderea combustibililor fosili solizi È™i a petrolului, precum È™i investiÈ›ii legate de extracÈ›ia gazelor.

  • se angajează ca la finalul implementării proiectului să atingă minim 6 dintre criteriile de intensitate digitală, conform Indicelui economiei È™i societății digitale (DESI), respectiv să devină o întreprindere:

1. în care mai mult de 50% dintre persoanele angajate folosesc computere cu acces la internet în scopuri de afaceri (cate un user diferit pentru fiecare angajat care utilizează computerul);

2. care utilizează un pachet software ERP pentru a partaja informaÈ›ii între diferite zone funcÈ›ionale comerciale;

3. care deține viteză maximă de download contractată a celei mai rapide conexiuni de internet la linie fixă de cel puțin 30 Mb/s;

4. în care vânzările on-line au reprezentat mai mult de 1% din cifra de afaceri totală È™i vânzările web către consumatori privaÈ›i (B2C) mai mult de 10% din vânzările web (raportat la perioada de depunere a proiectului) 

5. utilizează IoT;

6. utilizează cel puÈ›in o reÈ›ea socială (întreprinderile care folosesc reÈ›elele sunt considerate cele care au un profil de utilizator, un cont sau o licență de utilizator în funcÈ›ie de cerinÈ›ele È™i tipul de social media; întreprinderile care plătesc exclusiv pentru postarea de reclame (anunÈ›uri banner) fie direct către proprietarul reÈ›elei sociale (de exemplu, Facebook, Twitter etc.), fie indirect prin intermediul întreprinderilor care oferă servicii online pentru postarea automată a mesajelor publicitare pe reÈ›elele sociale (de exemplu, SoKule etc.) sunt excluse pentru acest criteriu);

7. utilizează CRM;

8. cumpără servicii cloud computing sofisticate sau intermediare (este un model care permite oricând, convenabil È™i/sau la cerere acces prin reÈ›ea la un grup partajat de resurse de calcul configurabile - de ex. reÈ›ele, servere, stocare, aplicaÈ›ii È™i servicii - care pot fi rapid furnizate È™i lansate cu un efort minim de management sau cu o interacÈ›iune minimă de la un furnizor de servicii. Există trei modele de servicii de servicii de cloud computing: Software ca serviciu (SaaS), Platformă ca serviciu (PaaS) È™i Infrastructură ca un serviciu (IaaS));

9. utilizează tehnologia de AI;

10. cumpără servicii de cloud computing utilizate pe internet;

11. realizează vânzări prin comerÈ› electronic de cel puÈ›in 1% din total vânzări (în vânzările de bunuri sau servicii prin comerÈ› electronic, comanda este plasată prin site-uri web, aplicaÈ›ii sau mesaje de tip EDI1 prin metode special concepute pentru a primi comenzi. Plata se poate face online sau offline. ComerÈ›ul electronic nu include comenzile scrise prin e-mail);

12. utilizează două sau mai multe rețele sociale.

       Activitatea pentru care se solicită finanÈ›are trebuie să fie aferentă unui cod CAEN autorizat la data de 31 decembrie 2021. Proiectul se poate implementa în una sau mai multe locaÈ›ii de implementare, aflate în aceeaÈ™i regiune de dezvoltare.

 

Domenii CAEN interzise - sunt prevăzute È™i excepÈ›ii pentru cei care nu au avut venituri pe codurile CAEN excluse 

 

În cadrul programului de digitalizare a IMM-urilor non-IT  nu sunt eligibile următoarele domenii de activitate:

a) ajutoarele acordate întreprinderilor care îÈ™i desfășoară activitatea în sectoarele pescuitului È™i acvaculturii,
b) ajutoarele acordate întreprinderilor care îÈ™i desfășoară activitatea în domeniul producÈ›iei primare de produse agricole;
c) ajutoarele acordate întreprinderilor care-È™i desfășoară activitatea în sectorul prelucrării È™i comercializării produselor agricole, în anumite cazuri.
d) ajutoarele destinate activităților legate de export către țări terÈ›e sau către state membre, respectiv ajutoarele legate direct de cantitățile exportate, ajutoarelor destinate înființării È™i funcÈ›ionării unei reÈ›ele de distribuÈ›ie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
e) ajutoarele condiționate de utilizarea preferențială a produselor naționale față de cele importate;
f) ajutoarele acordate pentru achiziția de vehicule de transport rutier de mărfuri.
g) întreprinderile pentru care se constată că au desfășurat în ultimul an fiscal activități autorizate (aÈ™a cum rezultă din situaÈ›iile financiare aferente anului 2022) în domeniile din următoarele clase CAEN:

  • i. 5829 – Activități de editare a altor produse software;

  • ii. 6201 – Activități de realizare a software-ului la comandă (software orientat client);

  • iii. 6202 – Activități de consultanță în tehnologia informaÈ›iei;

  • iv. 6203 – Activități de management (gestiune È™i exploatare) a mijloacelor de calcul;

  • v. 6209 – Alte activități de servicii privind tehnologia informaÈ›iei;

  • vi. 6311 – Prelucrarea datelor, administrarea paginilor web È™i activități conexe

  • vii. 6312 – Activități ale portalurilor web;

  • viii. 6399 – Alte activități de servicii informaÈ›ionale n.c.a.;

 

TotuÈ™i, un solicitant care îÈ™i desfășoară activitatea atât în sectoare/domenii eligibile, cât È™i în sectoare/domenii neeligibile, mai puÈ›in lit. g), poate beneficia de finanÈ›are pentru domeniile de activitate eligibile, cu condiÈ›ia prezentării documentelor contabile care atestă separarea evidenÈ›ei acestor activități, ca urmare a semnării contractului de finanÈ›are.

Și firmele care au autorizate coduri CAEN de IT excluse (cele de la lit. g) vor putea lua finanÈ›are pentru domeniile de activitate eligibile, cu o CONDIÈšIE: să-È™i asume printr-o declaraÈ›ie că vor prezenta un raport/ adresă întocmită de un expert contabil – membru CECAR sau auditor financiar CAFR, care va certifica că firma nu a avut încasări din activitățile specifice codurilor CAEN de IT enumerate la lit. g., conform situaÈ›iilor financiare aferente anului 2021, în etapa de contractare a proiectului.

​

Cheltuieli eligibile:

a) cheltuieli cu servicii de consiliere/analiză pentru identificarea soluÈ›iilor tehnice de care are nevoie IMM-ul, cu condiÈ›ia ca soluÈ›iile tehnice identificate È™i descrise în documentaÈ›ia tehnică realizată, să facă obiectul investiÈ›iilor din cadrul proiectului aferent cererii de finanÈ›are;

b) cheltuieli aferente achiziționării de hardware TIC, de echipamente pentru automatizări și robotică integrate cu soluții digitale și a altor dispozitive și echipamente aferente, inclusiv pentru E-commerce, IoT (Internet of Things), tehnologii blockchain etc., precum și cheltuieli de instalare, configurare și punere in funcțiune;

c) cheltuieli aferente realizării rețelei LAN/WiFi;

d) cheltuieli aferente achiziționării și/sau dezvoltării și/sau adaptării aplicațiilor/licențelor software, cheltuieli pentru configurarea și implementarea bazelor de date, migrarea și integrarea diverselor structuri de date existente, pentru gestiune financiară, gestiunea furnizorilor, resurse umane, logistică, cheltuieli pentru implementarea RPA (Robotic Process Automation), ERP (Enterprise Resource Planning), CRM (Customer Relationship Mangement), pentru sisteme IoT (Internet of Things) și AI (Artificial Intelligence), tehnologii blockchain, soluții E-Commerce etc. și integrarea acestora in BTP (Business Technology Platform), acolo unde este cazul;

e) cheltuieli aferente achiziționării unui website de prezentare a companiei;

f) cheltuieli aferente achiziÈ›ionării/închirierii pe perioada de implementare È™i durabilitate a proiectului, a unui nume de domeniu nou;

g) cheltuieli cu servicii de trecere a arhivelor din analog/dosare/hârtie în digital indexabil;

h) cheltuieli aferente achizițiilor de servicii de tip Cloud Computing pe perioada de implementare și durabilitate a proiectului;

i) cheltuieli aferente achiziționării de servicii pentru consolidarea securitatii cibernetice aplicabile pentru software/găzduire/rețele, pe perioada de implementare și durabilitate a proiectului;

j) cheltuieli cu serviciile pentru auditare tehnică IT (elaborare raport tehnic IT); Entitățile care furnizează astfel de servicii nu pot avea calitatea de furnizori È™i pentru alte cheltuieli eligibile în cadrul unui proiect.

k) cheltuieli cu instruirea personalului care va utiliza echipamentele TIC (cheltuială obligatorie în procent de maxim 10% din valoarea finanÈ›ată). În cadrul acestei categorii de cheltuieli vor fi cuprinse obligatoriu È™i cursuri în domeniul IT pentru persoanele responsabile cu conducerea È™i controlul întreprinderii, cursuri care să aibă rolul de a-i ajuta pe aceÈ™tia să conÈ™tientizeze rolul digitalizării în creÈ™terea unei întreprinderi. Cursurile de competenÈ›e digitale trebuie să fie acreditate Autoritatea NaÈ›ională pentru Calificări sau /È™i cu recunoaÈ™tere naÈ›ională/ internaÈ›ională etc.

 

Cheltuielile prevăzute la lit. a) și j) nu pot depăși, cumulat, 10% din valoarea eligibilă a proiectului.

Valoarea TVA aferentă cheltuielilor eligibile, în cazul în care nu sunt cheltuieli deductibile, este suportată din bugetul de stat.

Cheltuieli cu activitățile obligatorii de informare È™i publicitate, ce derivă exclusiv din Manualul de identitate vizuală privind operaÈ›iunile finanÈ›ate din Mecanismul de Rederesare È™i Reziliență, definite în conformitate cu prevederile art. 34 din Regulamentul (UE) nr. 2021/241 de instituire a Mecanismului de Rederesare È™i Reziliență, cu modificările È™i completările ulterioare, vor fi suportate de beneficiar.

​

​

​

bottom of page