Acerca de

Masura 4.1.1
Data lansare : 23 august 2022
​
Valoarea minimă și maximă a ajutorului de stat​
Vor fi 2 categorii de granturi: ajutoare de minimis de câte 50.000-200.000 euro È™i ajutoare de stat de câte 50.000-500.000 euro, pentru IMM.
​
1. Ajutoare de minimis de 50.000-200.000 EUR
Granturile pentru investiÈ›ii necesare capacităților de prestare de servicii se acordă pe proiect È™i beneficiar, sub formă de ajutor de minimis, cu o valoare cuprinsă între 50.000 È™i 200.000 de euro, în limita de maximum 5 ori cifra de afaceri realizată în exerciÈ›iul financiar 2019.
Beneficiarii trebuie să vină È™i ei cu bani de acasă, cofinanÈ›are la cheltuielile eligibile: 5% -microîntreprinderile, 10% - întreprinderile mici, 15% - întreprinderile mijlocii. Granturile pentru investiÈ›ii necesare capacităților de prestare de servicii se acordă pe întreg teritoriul naÈ›ional È™i nu includ cofinanÈ›area proprie a beneficiarilor.
Beneficiarii eligibili sunt microîntreprinderi È™i firme mici È™i mijlocii (IMM) care îÈ™i desfășoară activitatea în:
-
clasa P — Învățământ,
-
clasa Q — Sănătate È™i asistenÈ›a socială,
-
clasa S — Alte activități de servicii.
Lista Codurilor CAEN eligibile pentu ajutoarele de minimis este la anexa nr. 1 la OUG 82/2022. Codul CAEN pentru care se solicită finanțare trebuie să fie autorizat la 31 decembrie 2019.
Criteriile de selecÈ›ie la finanÈ›are a proiectelor de investiÈ›ii sunt prevăzute în grila de punctaj de la anexa nr. 2 la OUG 82/2022 È™i includ:
-
a) scăderea cifrei de afaceri la 31 decembrie 2020 față de 31 decembrie 2019, ca urmare a efectelor pandemiei de
-
COVID-19;
-
b) scăderea ratei profitului operaÈ›ional aferent exerciÈ›iului financiar 2020 în raport cu exerciÈ›iul financiar 2019, ca urmare a efectelor pandemiei de COVID-19;
-
c) rata rentabilității activității operaÈ›ionale în exerciÈ›iul financiar 2019, înainte de apariÈ›ia pandemiei de COVID-19;
-
d) apartenenÈ›a domeniului de activitate — cod CAEN — la soldul balanÈ›ei comerciale astfel cum este prevăzută la anexa nr. 3 la OUG 82/2022. InvestiÈ›ia este realizată pe codul CAEN aferent soldului negativ al balanÈ›ei comerciale, respectiv importurile sunt mai mari decât exporturile, potrivit datelor furnizate de Institutul NaÈ›ional de Statistică/Banca NaÈ›ională a României;
-
e) creÈ™terea productivității muncii în anul 3 de sustenabilitate al proiectului.
Cheltuieli eligibile:
Beneficiarii de granturi pentru investiții destinate capacităților de prestare de servicii pot utiliza granturile pentru investiții alocate din fonduri externe nerambursabile, pentru finanțarea următoarelor categorii de cheltuieli:
a) cheltuieli pentru renovarea/modernizarea spaÈ›iilor de producÈ›ie/servicii care fac obiectul cererii de finanÈ›are, inclusiv categorii de cheltuieli cu lucrări exceptate de la autorizare, precum È™i cheltuieli de sistematizare È™i amenajare teritorială a terenurilor, cheltuieli cu racordarea la utilități, cheltuieli privind accesibilitatea, dacă aceste categorii de cheltuieli sunt necesare pentru realizarea investiÈ›iei È™i sunt incluse în valoarea acesteia;
b) cheltuieli pentru investiția de bază care cuprind:
-
1. dotări precum: utilaje, echipamente tehnologice șifuncționale cu și fără montaj, inclusiv IT&C, tehnologii software,
-
dotări independente — cuprind cheltuielile pentru achiziÈ›ionarea utilajelor È™i echipamentelor tehnologice, precum È™i a celor incluse în instalaÈ›iile funcÈ›ionale, inclusiv cheltuielile aferente montajului utilajelor tehnologice È™i al utilajelor incluse în instalaÈ›iile funcÈ›ionale, inclusiv reÈ›elele aferente necesare funcÈ›ionării acestora. Dacă este necesar, pentru montajul utilajelor tehnologice È™i efectuarea reÈ›elelor aferente, se pot include È™i cheltuieli cu racordarea utilităților necesare obiectivului — cheltuieli pentru asigurarea utilităților necesare obiectivului, inclusiv cheltuieli cu instruirea personalului necesar deservirii echipamentelor, utilajelor, cu condiÈ›ia ca acestea să nu fie mai mari de 5% din valoarea achiziÈ›iei È™i să fie incluse în valoarea investiÈ›iei;
-
2. cheltuieli cu achiziționarea de echipamente tehnologice, utilaje, instalații de lucru, mobilier, echipamente informatice, birotică, de natura mijloacelor fixe;
-
3. cheltuieli cu achiziÈ›ionarea de mijloace de transport auto care sunt necesare activității de producÈ›ie/servicii, transport È™i distribuÈ›ie, cu excepÈ›ia mijloacelor de transport care sunt aferente activității administrative sau care nu sunt în legătură cu obiectul cererii de finanÈ›are;
-
4. cheltuieli cu achiziÈ›ionarea de instalaÈ›ii/echipamente specifice în scopul obÈ›inerii unei economii de energie, precum È™i sisteme care utilizează surse regenerabile/alternative de energie pentru eficientizarea activităților pentru care a solicitat finanÈ›are. Dacă este necesar pentru instalarea/montarea acestor echipamente se pot include È™i cheltuieli pentru proiectare È™i asistență tehnică. Aceste categorii de cheltuieli sunt eligibile numai dacă sunt parte a activității de producÈ›ie/servicii sau susÈ›in aceste categorii de activități È™i sunt în legătură cu obiectul cererii de finanÈ›are;
-
5. cheltuieli pentru proiectare È™i asistență tehnică — proiectare È™i inginerie — cuprind cheltuielile pentru elaborarea documentaÈ›iilor necesare obÈ›inerii acordurilor, avizelor È™i autorizaÈ›iilor aferente obiectivului de investiÈ›ie;
c) cheltuieli cu transformarea digitală — Active necorporale — care cuprind cheltuieli cu achiziÈ›ionarea de brevete, licenÈ›e, mărci comerciale, programe informatice, alte drepturi È™i active similare. Valoarea eligibilă a activelor necorporale nu poate depăși 20% din valoarea eligibilă a activelor corporale ce fac obiectul proiectului;
d) cheltuieli pentru consultanță în limita a 5.000 de euro, pe bază de documente justificative pentru:
-
1. plata serviciilor de consultanță la elaborarea cererii de finanÈ›are È™i a tuturor studiilor necesare întocmirii acesteia, inclusiv a planului de afaceri;
-
2. plata serviciilor de consultanță pentru implementarea proiectului. Sunt incluse serviciile de consultanță în domeniul managementului proiectului, serviciile de consultanță/asistență juridică în scopul elaborării documentaÈ›iei de atribuire È™i/sau aplicării procedurilor de atribuire a contractelor de achiziÈ›ie publică, dacă este cazul;
e) cheltuieli cu activitățile obligatorii de publicitate È™i informare aferente proiectului — sunt eligibile în conformitate cu prevederile contractului de finanÈ›are, în limita a 5.000 de lei fără TVA. Cheltuielile cu activități de marketing È™i promovare nu sunt eligibile;
f) taxa pe valoarea adăugată nedeductibilă potrivit legislaÈ›iei naÈ›ionale în domeniul fiscal È™i nerecuperabilă.
Toate cheltuielile realizate prezentate spre decontare trebuie să fie în legătură cu obiectul cererii de finanÈ›are.
2. Ajutoare de stat de 50.000-500.000 EUR
Granturile pentru investiÈ›ii în retehnologizare acordate IMM-urilor pentru refacerea capacității de reziliență se acordă sub formă de ajutoare de stat cu o valoare de 50.000 - 500.000 de euro, în limita de maximum cinci ori cifra de afaceri realizată în exerciÈ›iul financiar 2019.
Beneficiarii trebuie să vină È™i ei cu cofinanÈ›are la cheltuielile eligibile, procentul acesteia fiind cuprins între minimum 25% È™i minimum 75%, în funcÈ›ie de regiunea de dezvoltare în care se face investiÈ›ia È™i de dimensiunea firmei. Procentele exacte pe regiuni sunt prevăzute în anexa nr. 5 la OUG 82/2022. Ajutoarele de stat NU includ cofinanÈ›area proprie a beneficiarilor.
Beneficiarii eligibili au activitate care se încadrează în:
-
secÈ›iunea C — Industria prelucrătoare (cu excepÈ›ia celor care se încadrează în subdiviziunile 11 — Fabricarea băuturilor, 12 — Fabricarea produselor din tutun È™i 254 — Fabricarea armamentului È™i muniÈ›iei);
-
secÈ›iunea F — ConstrucÈ›ii;
-
secÈ›iunea G — ComerÈ› cu ridicata È™i cu amănuntul; repararea autovehiculelor È™i motocicletelor;
-
secÈ›iunea H — Transport È™i depozitare;
-
secÈ›iunea I — Hoteluri È™i restaurante.
Codurile CAEN eligibile sunt cuprinse în anexa nr. 4 la OUG 82/2022. Activitatea pentru care se solicită finanÈ›are trebuie să fie aferentă unui cod CAEN autorizat la data de 31 decembrie 2019.
​
Criteriile de selecÈ›ie la finanÈ›are a proiectelor de investiÈ›ii sunt prevăzute în aceeaÈ™i grilăî de punctaj de la anexa nr. 2 la OUG 82/2022, È™i includ:
-
a) scăderea cifrei de afaceri la 31 decembrie 2020 față de 31 decembrie 2019, ca urmare a efectelor pandemiei de COVID-19;
-
b) scăderea ratei profitului operaÈ›ional aferent exerciÈ›iului financiar 2020 în raport cu exerciÈ›iul financiar 2019, ca urmare a efectelor pandemiei de COVID-19. La fel ca la ajutoarele de minimis, se acordă punctaj mai mare firmelor care au avut scădere mică a profitului, dar în acelaÈ™i timp scădere mare a cifrei de afaceri în anul 2020 față de 2021. Punctajul la criteriul privind profitul este superior celui legat de cifra de afaceri.
-
c) rata rentabilității activității operaÈ›ionale în exerciÈ›iul financiar 2019, înainte de apariÈ›ia pandemiei de COVID-19;
-
d) apartenenÈ›a domeniului de activitate — cod CAEN — la soldul balanÈ›ei comerciale astfel cum este prevăzută la anexa nr. 3 la OUG 82/2022. InvestiÈ›ia este realizată pe codul CAEN aferent soldului negativ al balanÈ›ei comerciale, respectiv importurile sunt mai mari decât exporturile, potrivit datelor furnizate de Institutul NaÈ›ional de Statistică/Banca NaÈ›ională a României;
-
e) creÈ™terea productivității muncii în anul 3 de sustenabilitate al proiectului.
​
Cheltuieli eligibile:
a) cheltuieli pentru renovarea/modernizarea spaÈ›iilor de producÈ›ie/servicii care fac obiectul cererii de finanÈ›are, inclusiv categorii de cheltuieli cu lucrări exceptate de la autorizare, precum È™i cheltuieli de sistematizare È™i amenajare teritorială a terenurilor, cheltuieli cu racordarea la utilități, cheltuieli privind accesibilitatea, dacă aceste categorii de cheltuieli sunt necesare pentru realizarea investiÈ›iei È™i sunt incluse în valoarea acesteia;
b) cheltuieli pentru investiția de bază care cuprind:
-
1. dotări precum: utilaje, echipamente tehnologice È™i funcÈ›ionale cu È™i fără montaj, inclusiv IT&C, tehnologii software, dotări independente — care cuprind cheltuielile pentru achiziÈ›ionarea utilajelor È™i echipamentelor tehnologice, precum È™i a celor incluse în instalaÈ›iile funcÈ›ionale, inclusiv cheltuielile aferente montajului utilajelor tehnologice È™i al utilajelor incluse în instalaÈ›iile funcÈ›ionale, inclusiv reÈ›elele aferente necesare funcÈ›ionării acestora. Dacă este necesar, pentru montajul utilajelor tehnologice È™i efectuarea reÈ›elelor aferente, se pot include È™i cheltuieli cu racordarea utilităților necesare obiectivului — cheltuieli pentru asigurarea utilităților necesare obiectivului, inclusiv cheltuieli cu instruirea personalului necesar deservirii echipamentelor, utilajelor È™i altora asemenea, cu condiÈ›ia ca acestea să nu fie mai mari de 5% din valoarea achiziÈ›iei È™i să fie incluse în valoarea investiÈ›iei;
-
2. cheltuieli cu achiziționarea de echipamente tehnologice, utilaje, instalații de lucru, mobilier, echipamente informatice, birotică, de natura mijloacelor fixe;
-
3. cheltuieli cu achiziÈ›ionarea de mijloace de transport auto care sunt necesare activității de producÈ›ie/servicii, transport È™i distribuÈ›ie, cu excepÈ›ia mijloacelor de transport care sunt aferente activității administrative sau nu sunt în legătură cu obiectul cererii de finanÈ›are;
-
4. cheltuieli cu achiziÈ›ionarea de instalaÈ›ii/echipamente specifice în scopul obÈ›inerii unei economii de energie, precum È™i sisteme care utilizează surse regenerabile/alternative de energie pentru eficientizarea activităților pentru care au solicitat finanÈ›are. Dacă este necesar, pentru instalarea/montarea acestor echipamente, se pot include È™i cheltuieli pentru proiectare È™i asistență tehnică. Aceste categorii de cheltuieli sunt eligibile numai dacă sunt parte a activității de producÈ›ie/servicii sau susÈ›in aceste categorii de activități;
-
5. cheltuieli pentru proiectare È™i asistență tehnică — proiectare È™i inginerie — se includ cheltuielile pentru elaborarea documentaÈ›iilor necesare obÈ›inerii acordurilor, avizelor È™i autorizaÈ›iilor aferente obiectivului de investiÈ›ie;
c) cheltuieli cu transformarea digitală — active necorporale — care cuprind cheltuieli cu achiziÈ›ionarea de brevete, licenÈ›e, mărci comerciale, programe informatice, alte drepturi È™i active similare.
Valoarea eligibilă a activelor necorporale nu poate depăși 20% din valoarea eligibilă a activelor corporale ce fac obiectul proiectului;
d) cheltuieli pentru consultanță în limita a 5.000 de euro, pe bază de documente justificative pentru:
-
1. plata serviciilor de consultanță la elaborarea cererii de finanÈ›are È™i a tuturor studiilor necesare întocmirii acesteia, inclusiv a planului de afaceri;
-
2. plata serviciilor de consultanță pentru implementarea proiectului. Sunt incluse serviciile de consultanță în domeniul managementului proiectului, serviciile de consultanță/asistență juridică în scopul elaborării documentaÈ›iei de atribuire È™i/sau aplicării procedurilor de atribuire a contractelor de achiziÈ›ie publică, dacă este cazul;
e) cheltuieli cu activitățile obligatorii de publicitate È™i informare aferente proiectului — sunt eligibile în conformitate cu prevederile contractului de finanÈ›are, în limita a 5.000 de lei fără TVA. Cheltuielile cu activități de marketing È™i promovare NU sunt eligibile;
f) taxa pe valoarea adăugată nedeductibilă potrivit legislaÈ›iei naÈ›ionale în domeniul fiscal È™i nerecuperabilă.
Toate cheltuielile realizate prezentate spre decontare trebuie să fie în legătură cu obiectul cererii de finanÈ›are.
​
OBLIGAÈšIILE APLICANTULUI
​
ANALIZÄ‚ DNSH
-
SolicitanÈ›ii trebuie să depună la cererea de finanÈ›are analiza de mediu, denumită în continuare DNSH, ce atestă faptul că minim 20% din valoarea proiectului reprezintă investiÈ›ii care asigură respectarea criteriilor din anexa nr.1 din Regulamentul delegat (UE) 2021/2139 al Comisiei din 4 iunie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2020/852 al Parlamentului European È™i al Consiliului.
CHELTUIELI VERZI
-
Minim 20% din valoarea proiectului reprezintă investiÈ›ii care atestă caracterul verde în conformitate cu prevederile anexei nr.1 din Regulamentul delegat (UE) 2021/2139 al Comisiei din 4 iunie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2020/852 al Parlamentului European È™i al Consiliului
SUSTENABILITATE - 3 ANI
-
Aplicantul se angajează să asigure sustenabilitatea proiectului, respectiv să asigure desfășurarea activității operaționale/curente pentru o perioadă de minimum 3 ani după expirarea duratei de implementare a proiectului
CREȘTEREA PRODUCTIVITĂȚII MUNCII
-
​CreÈ™terea productivității muncii în anul 3 de sustenabilitate a proiectului - cifra de afaceri împărÈ›ită la numărul mediu de angajaÈ›i (anul de referință este 2020, iar numărul de angajaÈ›i în anul 3 de sustenabilitate trebuie să fie cel puÈ›in egal cu cel din anul 2020)
​
Atentie !!
-
Compania nu se încadrează în categoria întreprinderilor în dificultate în anul 2019, în conformitate cu prevederile art. 2, punctul 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei Europene din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaÈ›a internă în aplicarea articolelor 107 È™i 108 din tratat.
-
Compania nu a mai beneficiat de sprijin financiar din fonduri publice, inclusiv fonduri europene, în ultimii 5 ani pentru aceleaÈ™i categorii de activități sau nu derulează proiecte finanÈ›ate în prezent, parÈ›ial sau în totalitate, din alte surse publice, pentru aceleaÈ™i activități
-
Minim 20% din valoarea proiectului reprezintă investiÈ›ii care atestă caracterul verde în conformitate cu prevederile anexei nr.1 din Regulamentul delegat (UE) 2021/2139 al Comisiei din 4 iunie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2020/852 al Parlamentului European È™i al Consiliului prin stabilirea criteriilor tehnice de examinare pentru a determina condiÈ›iile în care o activitate economică se califică drept activitate care contribuie în mod substanÈ›ial la atenuarea schimbărilor climatice sau la adaptarea la schimbările climatice È™i pentru a stabili dacă activitatea economică respectivă aduce prejudicii semnificative vreunuia dintre celelalte obiective de mediu.
-
Criteriu suplimentar! - In situaÈ›ia în care s-a realizat tranzacÅ£ionarea unor părÅ£i sociale înainte cu 90 de zile de la depunerea cererii de finanÅ£are, solicitanÅ£ii vor fi penalizaÅ£i prin scăderea a 5 puncte din punctajul total realizat.
​
Let’s Work Together
Contactati-ne daca doriti sa lucram impreuna.